كشتی ایران؛ قدرت بلامنازع آسیا
نوشته شده توسط : sadis

این درست است كه ایران دركره جنوبی برای هشتمین بار در كشتی فرنگی و بیست و یكمین بار در كشتی آزاد ازسكوی قهرمانی آسیا بالا رفت،اما بسیاری بر این باورند كه هیات اعزامی دركنار تیم های ملی با اعمال دیپلماسی مذاكرات كارساز با مسوولان درجه اول فیلا و شورای كشتی آسیا درخارج از تشك نیز به دستاوردهای بزرگی دست یافت كه به جرات می توان گفت در مواردی از خود قهرمانی نیز مهمتر بودند.

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد كه مدیریت جدید كشتی ایران در رقابت های قهرمانی سال 2012 آسیا 2 هدف متفاوت را دنبال كرد،اولی موفقیت در میدان رقابت ها و كسب مدال های زرین وعنوان قهرمانی، دومی اعمال دیپلماسی برگزاری جلسات مختلف با رییس فیلا و شورای كشتی آسیا و همچنین مسوولان درجه اول فدراسیون های كشورهای صاحب كشتی قاره كهن برای گسترش ارتباطات فی مابین كه تصور می شود در هر دو بخش با موفق بود.

اهالی فن براین باورند كه ایجاد ارتباطات منطقی و برگزاری جلسات هدفمند با 'رافائل مارتنیتی' رییس فیلا و مرد شماره یك كشتی جهان و مسوولان درجه اول و مردان تصمیم گیرنده شورای كشتی آسیا،اعمال دیپلماسی كارساز مذاكره با مسوولان درجه اول فدراسیون های ملی كشورهای آسیایی در راستای تشریح تفكرات جدید حاكم بر كشتی ایران، دستاوردهای به مراتب بالاتر از قهرمانی را در پی داشت.

دیپلماسی اعمال شده از سوی هیات همراه تیم های ملی كشتی ایران در رقابت های آسیایی كره جنوبی پیامی با این مضمون برای فیلانشینان و مسوولان شورای كشتی آسیا داشت كه ایران در دوران جدید به جز قهرمانی در قاره كهن و كسب مدال های رنگارنگ در جهان و المپیك،به دنبال جایگاه از دست رفته خود در مراكز تصمیم گیری كشتی جهان است و برای تحقق این امر مهم نیز برنامه های بلندمدتی دارد.

كاروان اعزامی قهرمانی آسیا دركره جنوبی كه مجموعه ایی از چهره های صاحب اعتبار جهانی كشتی ایران را به همراه داشت با برگزاری جلسات این چنینی نشان داد كه قدرت اول آسیا خواستار صندلی های حساس از دست رفته خود در مراكز تصمیم گیری قاره كهن و فیلاست.

ازطرف دیگر در ملاقات های صورت گرفته در خلال رقابت ها،'مارتینتی'رییس فیلا با برخورد و رفتار دوستانه خود با هیات بلند پایه كشتی ایران نشان داد كه برخلاف شایعات منتشر شده مبنی برتعلیق فدراسیون كشتی كشورمان به خاطر تغییرات صورت گرفته مدیریتی،نه تنها از شرایط جدید حاكم بر كشتی ایران نگران نیست، بلكه همكاری دوباره قهرمانان صاحب نام با كشتی ایران را به فال نیك گرفته است.

در كره جنوبی حضور نام های معتبر در كشتی جهان همچون رسول خادم،علیرضا سلیمانی، رضا سوخته سرایی،علیرضا رضایی،محمد بنا و محمدطلایی در كاروان كشتی ایران كه همگی از صاحبان مدال های ارزشمند جهانی و المپیك هستند،توجه دو چندان مسوولان فیلا و شورای آسیا را به سوی كاروان كشتی ایران جلب كرده بود.

درهمین راستا مارتینتی درچند جلسه ایی كه با هیات ایرانی حاضر در گومی داشت،به صراحت خوشحالی خود را از قرار گرفتن قهرمانان صاحب نام و دارای عناوین معتبر جهانی در جمع دست اندركاران كشتی ایران ابراز كرده و ورود دوباره آنها به خانواده بین المللی كشتی را خوشامد گفت.

وی در یكی از این جلسات خطاب به 'حسن رنگرز' نایب رییس فدراسیون كشتی گفت: چقدر خوب است كه زمینه قرار گرفتن قهرمانان دارای اعتبار جهانی در كنار تیم های كشتی ایران فراهم شده و من این اتفاق را به سود كشتی جهان دانسته و از بازگشت آنها به جامعه جهانی كشتی استقبال می كنم.

نكته جالب اینكه در این جلسات هرگز موضوع تعلیق یا مسائلی اینچنینی مطرح نبود و بحث ها به طور كلی حول و حوش حضور پرقدرت ایران در میادین مهم بین المللی آینده و المپیك 2012 لندن دور می زد.

واقعیت امر این بود كه مدیریت جدید حاكم بر كشتی با یك برنامه ریزی اصولی در این دوره از رقابت ها سطح ارتباطات مرسوم با مقامات درجه اول كشتی قاره آسیا و فیلا را به رده نفرات اول و تصمیم گیرنده فدراسیون ارتقا داد، كاری كه در سال های اخیر به یك نقطه ضعف تبدیل شده بود.

نكته بسیار مهم در این رقابت ها این بود كه ایران نشان داد، وضعیت كنونی با گذشته متفاوت است و از این پس كاروان كشتی ایران در هر میدان بین المللی با تمام قدرت در هر دو بعد قهرمانی و دیپلماسی وارد عمل خواهد شد كه اگر این سیاست همچنان ادامه یابد، می توان امیدوار بود كه در سال های نه چندان دور شورای كشتی آسیا و فیلا به باز پس دادن صندلی های حساس كشتی ایران در مراكز تصمیم گیری مجبور شود.

اما باید پذیرفت كه به دست آوردن صندلی های از دست رفته در مراكز تصمیم گیری كشتی قاره آسیا و فیلا كه به خاطر بی توجهی و عدم درك لازم از اهمیت آنها اتفاق افتاده، كاری بس دشوار، اما غیر ممكن نیست.

در همین حال باید این واقعیت تلخ را پذیرفت كه ایران در حال حاضر به عنوان قدرت بلامنازع كشتی قاره آسیا و یكی از كشورهای درجه اول كشتی جهان، هیچ صندلی قابل توجهی در مراكز تصمیم گیری فیلا و شورای كشتی آسیا ندارد و اكنون برای بازپس گرفتن صندلی های مفت و مجانی ازدست رفته باید به رقابت با كشورهای درجه چندم آسیا بپردازد.

بدون تعارف باید گفت كه عدم شناخت و درك لازم از ارزش حضور افراد كارآمد و چهره های شاخص و دارای اعتبار جهانی ایران در دور میز تصمیم گیری كشتی قاره آسیا و جهان ضربه مهلكی به كشتی ایران در مجامع بین المللی وارد كرده است كه جبران این آسیب جدی به اعمال یك دیپلماسی قوی و استفاده از تمامی افراد توانمند داخلی نیازمند است.

ملاقات با نایب رییس قطری شورای كشتی آسیا كه ریاست فدراسیون كشتی این كشور را نیز به عهده دارد هم از اهمیت بالایی برخورد بود، چرا كه جلسه هیات ایرانی با وی زمینه ورود مدرسان و مربیان درجه اول ایرانی به مركز آموزش كشتی فیلا در قطر را فراهم كرد .

گسترش همكاری های دو جانبه و فعال كردن سومین مركز آموزش كشتی جهان در قطر به وسیله ایران یكی از موارد مورد بحث بین مسوولان فدراسیون كشتی قطر و ایران بود كه قرار است در یك سفر چند روزه یك هیات كارشناسی كشتی ایران به قطر تحقق یابد.

اگر بخواهیم از نظر فنی هم كاروان اعزامی كشتی ایران به قهرمانی سال 2012 كره جنوبی را مورد بررسی قرار دهیم، باید اعتراف كنیم كه ورود رسول خادم قهرمان سابق كشتی آزاد جهان و المپیك به عنوان مدیر تیم های ملی و امور فنی و همچنین مسوول اصلی كادر فنی تیم ملی كشتی آزاد و قرار گرفتن وی در كنار محمدبنا سرمربی ارزشمند تیم ملی كشتی فرنگی به افزایش پتانسیل موجود فنی كشتی افزوده است كه اگر ادامه این روند به طور كامل مورد حمایت مسوولان درجه اول وزارت ورزش و جوانان و كمیته ملی المپیك قرار گیرد، می تواند امید كسب چند مدال با ارزش در المپیك 2012 لندن را در دل ها زنده كند.

جان كلام اینكه تفكرات جدید حاكم بر كشتی در رقابت های قهرمانی كشتی سال 2012 آسیا در كره جنوبی ثابت كرد با توجه به پتانسیل بالای كشتی در ایران، می شود با یك برنامه ریزی دقیق و جهان بینی منطقی در هر دو بعد قهرمانی و حضوردر مراكز حساس تصمیم گیری كشتی قاره كهن و جهان صاحب جایگاهی و در خور توجه بود.

از: عزیزاله اطاعتی





:: برچسب‌ها: مردم , مرخصی , واشنگتن ,
:: بازدید از این مطلب : 447
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: